vrijdag 7 november 2008

De saga van 't brood - deel 2


Ik moet jullie bekennen dat ik een mislukte broodbakpoging heb verzwegen. Het was nochtans een veelbelovend begin, want ik gebruikte een recept van Jamie Oliver, waardoor ik verwachtte dat het niet kon mislukken. Wel dus: keiharde korst, veel te compact brood en een gistsmaakske.
Nu heb ik ontdekt dat een Wilde Weldoener onder mijn vorige 'broodpost' een recept heeft achtergelaten. Eigenlijk verschilt dat recept niet zo héél veel van de recepten die de eerste keren een erbarmelijk resultaat opleverden, het is alleen eenvoudiger en meer recht-door-zee. Geen twee kneedbeurten of gedoe met gist oplossen in lauw water. Gisteren dus een derde bakpoging ondernomen, waarbij ik zelf ook wat ingrepen heb gedaan. Ik had bij de vorige broden het gevoel dat het deeg gewoon niet goed gerezen was, dus heb ik zelf een warmteplek gecreëerd door een pan water op een zacht vuur te zetten en de pot met deeg daarboven te posteren. En rijzen dat dat deeg deed :-). Verder heb ik ook de mélange van de bloem veranderd: niet alleen volkorenbloem, maar een mengeling van gewone en volkoren. Wat nu precies het verschil uitgemaakt heeft, weet ik niet, maar 't is echt een goed stevig en lekker brood. Weg gistsmaakske, joepie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten